استارت آپ, تقبیح, لحظه نگار, کارآفرینی

یلدای کارآفرینان آنتی اسنپ

رقابت، همکاری و انحصار

رویداد یلدای کارآفرینان استات آپی در دو روز مانده به یلدا تشکیل شد. مایه ی بسیار خوشحالی بود که اکثر مدیران شرکت های بزرگ استارت آپی مثل اسنپ، تپسی ، علی بابا، دیجی کالا، تخفیفان، نت برگ و … در آن حضور یافتند. نکته ای که نظر همه را به خود جلب کرد تلاش مجریان برای به چالش کشیدن مدیر اسنپ بود و سوالاتی از ایشان درباره سرمایه گذاران خارجی، انحصار گری و عدم پرورش کارآفرینان از ایشان پرسیده شد که منجر شد در انتهای این گفتگو صریح صدای حضار درآید و آقای مدیر عامل با ناراحتی گفتگو را ترک کنند. بعد از گفتگو با آقای علاقه بند مدیر عامل اسنپ، پنلی شروع شد که مدیران شرکت های استارت آپی از جمله شیپور، الوپیک، نت برگ، تخفیفان و… حضور داشتند تا در مورد رقابت، همکاری و انحصار صحبت کنند که در این پنل هم در لابه لای گفتگو مقداری اسنپ را مورد عنایت قرار دادند. رقابت، همکاری و انحصار موضوع پنل بود که از همان ابتدا باید گفت که تیتر گفتگو هم درست نبوده، چون انحصار شیوه ای از رقابت است و از لحاظ موضوع انگار انحصار را نمی توان مجموعه ای جداگانه ای از رقابت در در نظر گرفت و شاید این تیتر هم در ادامه تخریب اسنپ بوده باشد.

با توجه به حمله هایی که به اسنپ شد جا دارد که واقعا ببینیم که این اجازه ندان به نصب سایر اپ های حمل و نقل روی گوشی همراه رانندگان اسنپ آیا انحصار به حساب می آید یا نه؟  معنی انحصار اختصاصی بودن مالکیت چیزی یا امتیاز کاری یا فروش کالایی به کسی یا مؤسسه‌ای معین. با وجود اینکه خودم یا یک سری از کارهای اسنپ موافق نیستم و ته دلم خرسند بود از کوبیدن اسنپ ولی با صحبت هایی که من با چند نفر داشتم واقعا کار اسنپ انحصار نیست. شاید کمی پدر سوخته بازی درآوردن باشد که این هم جزئی جدایی ناپذیر از یک بیزینس باشد. چون با توجه به صلاحدید مجموعه اسنپ، رانندگان اسنپ مختار هستند که یا فقط از اسنپ استفاده نمایند یا اینکه از سایر اپ ها استفاده نمایند و این انتخاب با خودشان است. به قول رئیس انجمن صنفی که در این همایش سخنرانی کرد، ما نباید رانندگان را شی فرض کنیم که قدرت هیچ گونه تفکری را ندارند و شرکت ها برای آنها تصمیم می گیرند. وقتی راننده قدرت تفکر و انتخاب داره می تونه بررسی کند که آیا اسنپ بیشتر براش میصرفه و یا کار با مجموعه ای از شرکت ها مثل تپسی، ماکسیم و دینگ. تازه این اعمال محدودیت ها که توسط شرکت ها انجام میشه، میتونه کار را برای رقیب راحت کنه تا بتونه با داشتن سیاست های سهل گیرانه تری، مشتری (در اینجا راننده) بیشتری جذب کنه  و بازار را به تعادل برسونه . یا نمونه ی دیگری از انحصار گری که در پنل مطرح شد کافه بازار بود که برای خرید اپلیکیشن یا پرداخت های درون برنامه ای 30 درصد به عنوان کمیسیون بر میداره. این سبب میشه که بسیاری از شرکت ها از کافه بازار خارج شوند و به شرکت دیگری بپیوندند. این تهدیدی که شرکت ها با داشتن قدرت خود ایجاد می کنند می تواند برای کسب و کارهای تازه کار فرصتی ایجاد کند، تا بتوانند کاربران ناراضی شرکت های قدرتمند را نصیب خود کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *