استارت آپ, ایده, کارآفرینی

تب استارت آپی

استارت آپ استارت آپ گویان

اوایل با شنیدن اسم استارت آپ دلم آب می افتاد و قیلی ویلی میرفت، ولی با گذشت زمان کم کم این واژه برایم مبتذل شد، مثل یکی از فیلم ها ی دفاع مقدس که ذوق وافر برای دیدن این فیلم داشتیم ولی با دیدن سری های بعدیش ذوقمان کور شد. هر چیزی که یک سفارش آنلاین به تهش  اضافه میشد و خدمات یا محصول را در محل به مشتری تحویل میداد نام استارت آپ به خودش گرفت، از میوه فروشی آنلاین تا فروش خودروی آنلاین.خیلی از نخبه ها که مهاجرت نکردند و در ایران ماندند و  کسب و کار خودشان را  راه انداختن،اینها شدند رهبران آنلاین کننده ی کسب و کار های فیزیکی -که واقعا می توانستند کارهای بسیار بزرگتر انجام بدهند-. شاید به علت زودبازده بودن این کسب و کار های دلیوری این نخبگان به این حوزه روی آوردند.

خود من هم از این اتفاق مستثنی نبودم (البته من نخبه نیستم از دانشگاه محل تحصیلم معلومه)، اولین بار که خشکشویی آنلاین هیمو رو راه اندازی نمودم می خواستم دنیا را تکان بدهم ولی نمی دانستم که بهش میگن استارت آپ. پس از مدتی از راه اندازی هیمو  تازه فهمیدم استارت آپ هستم، همه جا برای پرزنت هیمو اینطوری شروع می کردم هیمو استارت آپی است… ولی با گذشت زمان دیدم که بقیه هم برای معرفی کسب و کارشون از واژه استارت آپ زیاد استفاده می کنند. هر روز که می گذشت استارت آپ رو بیشتر می شنیدم رادیو، تلویزیون، سمینار و… استات آپ استات آپ استارت آپ همش در گوشم بود. خیلی از استارت آپ های کاردرست خیلی روی واژه ی استارت آپ مانور نمی دادند ولی بعضی از آنهایی که فقط کسب و کاری را آنلاین کرده بودند خیلی روی این واژه مانور میدادند. و همه شدند مربی استارت آپ، که طوری از استارت آپ صحبت می کردند که انگار ایلان ماسک هستند ولی بعضا کارمند بودند!

یکی از تعاریف استارت آپ این است که استارت آپ ها مدل کسب و کار مبهمی دارند و این تعریف سبب شده بود که خیلی از این کسب و کار های به اصطلاح استارت آپ ها بهانه های خوبی برای نداشتن برنامه برای بخش بندی بازار، بازاریابی و فروش داشته باشند. یعنی ازشون بپرسید مشتریان شما چه کسانی هستد جواب می دهند چون ما استارت آپ هستیم فعلا گروه خاصی را مد نظر نداریم تا ببینیم چه مشتریانی به ما اقبال دارند و در صورتیکه خیلی برنامه ریزی می کردند می گفتند افرادی که از اینترنت استفاده می کنندو به روز هستند.

من مشکلی که در اکثر این استارت آپ های دلیوری از جمله استارت آپ خودم داشت این بود که اطلاعات زیادی در حرفه ای که آنلاین کرده بودیم نداشتیم، نه در آن مدتی کار کرده بودیم نه اینکه تحقیقات مناسبی روی حوزه ای که آنلاین کرده بودیم انجام داده بودیم، البته ورود از حوزه ی دیگر الزاما بد نیست به خاطر اینکه سبب می شود افرادی که با تفکراتی خارج از این حوزه وارد این حوزه می شوند. خلاقیت و انعطاف بیشتری داشته باشند. ولی می بایست تا حدی از این حوزه اطلاعات داشته باشیم و  یا در کنارتان فردی باشد که در این حوزه به اندازه کافی اطلاعات داشته باشد و بتوانید بهش تکیه کنید، باشد.خیلی از ما به اصطلاح استارت آپی ها بیشترین تمرکز و انرژی را روی طراحی سایت و برنامه گذاشتیم و از بازار و مشتری غافل شدیم. فکر و ذهنمان مشغول این بود که سایت ما باید بهترین باشد، غافل از این که بدانیم مشتری واقعا سایت ما را دوست داره یا خیر. خیلی ها از استات آپ ها کلی هزینه می کردند و سایت و اپلیکیششون را در بهترین حالت راه می انداختند، غافل از اینکه مشتری محصول اونا رو دوست نداره و این همه هزینه باد هوا می شود.  باز هم خود من هم گرفتار این دام شدم، سایتی طراحی کردیم در حدی که در جشنواره وب ایران اول شدیم و مشتریان هم اقبال خوبی از آن داشتند ولی متاسفانه ما از قوانینی که اتحادیه برای خشکشویی ها وضع کرده بود اطلاعات چندانی نداشتیم و این سبب شد که اتحادیه از ما شکایت کند و همین طور هم شریک استراتژیک خوبی برای این که البسه را به آنها بسپاریم نداشتیم و این موجب شده بود که مشتری از ما ناراضی باشد. من روزهایی رو که هیمو به شکل خشکشویی بود نه مثل الان که  نرم‌افزار آنلاین سفارش و مدیریت خدمات  است را یاد دارم در مواقعی که مشتری از من شکایت داشت بابت اینکه لباش خراب شده یا تاخیری رخ داده و  من واقعا نمیدانستم باید چه کنم، و دچار نامیدی می شدم. حق با خشکشویی است یا حق با مشتری؟ چه کسی راست می گوید؟

از همین رو فکر میکنم این حباب استارت آپ دارد روز به روز بزرگتر می شود و افراد بیشتری را در خود فرو می برد و شاید حباب دات کامی  که در سال 1995 در آمریکا خ داد به زودی شاهد آن باشیم که در ایران رخ دهد. از همین رو پیش بینی می کنم که تا چند سال آینده این استارت آپ ها راه اندازی میشود. دلاک در محل: شما را در سه سوت می شوریم، سیرابی آنلاین: سیرابی داغ در محل، تعویض پوشک بچه اینترنتی: بچتون رو عوض می کنیم، میشوریم، میخشکیم، دوباره لاستیکیش می کنیم تنها با چند کلیک و….

برای اینکه با تعاریف استارت آپ ها آشنا شویم چندی از تعاریف استارت آپ را  از سایت متمم برداشتم.

تعریف استارت آپ به عنوان یک واژه انگلیسی در دیکشنری وبستر: استارت آپ یک کسب و کار جدید است (A New Business)

تعریف استارت آپ توسط مرکز کسب و کارهای کوچک آمریکا (USSBA): کسب و کاری که عموماً حول محور تکنولوژی شکل گرفته و پتانسیل رشد بالایی دارد.

تعریف استارت آپ توسط استیو بلنک: سازمانی که در جستجوی یک مدل کسب و کار که قابل تکرار و مقیاس پذیر باشد شکل گرفته است. (منبع)

تعریف استارت آپ توسط اریک ریس:استارت آپ یک نهاد انسانی است که برای ارائه یک محصول یا خدمت جدید در شرایطی که ابهام بالایی وجود دارد به وجود آمده است.

که به نظرم بهترین تعریف را متمم کرده که استارت آپ را کسب و کاری دانسته 1) ارزش آفرین باشد 2) پایداری برای اعضای آن دغدغه باشد و فرصت جو باشد نه فرصت طلب.

با تشکر
مجید جعفری

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *