تقبیح, زندگی, کارآفرینی

اندر احوالات رشته کارآفرینی

به نظرم در رشته ی کارآفرینی باید تجدید نظر اساسی شود، این رشته نیاز به مقاله و پایان نامه ندارد و میبایست معیار موقیت در این رشته تغییر اساسی بکند.این رشته نیاز به محقق ندارد و بیشتر نیازمند افرادی است که وارد میدان کار شوند. یکی از شرط های فارغ التحصیلی در این رشته میبایست آن شود که دانشجو در انتهای تحصیل، کسب و کاری را راه اندازی کند و بتواند ارزشی برای مشتریان ایجاد کرده و حداقل درآمدی ایجاد کند. یا حداقل با برقراری جلساتی در پایان تحصیل و ارائه ی ایده های خود به سرمایه گذارها، نظر و توجه آنها را بخود جلب کرده و در ادامه ی  راه سرمایه ای برای عملی کردن ایده از سرمایه گذاران بگیرد . شاید بجای کلمه ی پایان نامه ، پایان کار مناسب تر باشد. این دوره ی دو ساله می بایست انقدر چالشی و انسان را تحت فشار بگذارد که شاید نیاز به کار شبانه روزی و به تعبیری مجاهدت داشته باشد تا بتوان این رشته را با موفقیت به پایان رساند. چالش هایی باید توسط اساتید مطرح شود که حتما برای حل آنها نیاز به کار عملی داشته باشد.
ادامه مطلب اندر احوالات رشته کارآفرینی

آموزش, استارت آپ, نوآوری, کارآفرینی

استراتژی های بیزینس مدل پلتفرمی

6+2 استراتژی برای حل مشکل مرغ و تخم مرغ در مدل کسب و کار پلتفرمی: چند روز پیش نمایشگاه رسانه های دیجیتال بودم، در کل خیلی چنگی به دل نمی زند، در دو کارگاه شرکت کردم که یکی از کارگاه ها را بسیار پسندیدیم و دیگری هم آن چنان تعریفی نداشت و وقت تلف کردن بود.… ادامه مطلب استراتژی های بیزینس مدل پلتفرمی

آموزش, تقدیر, نوآوری باز

جمع سپاری اربعینی

جمع سپاری را اغلب پلتفرم های آنلاینی در نظر می گیرند که امکان مشارکت افراد برای انجام کاری وجود دارد که پایین آوردن هزینه را مبنای کار خود قرار داده است که در بسیاری مواقع مشارکت کنندکان در آن بدون چشم داشت مالی، کاری را انجام می دهند. همچنین برخلاف مدل های کسب و کار سنتی، جمع سپاری فاقد یک قرداد کاملا تعریف شده یا توافقنامه خدمات بین کارکنان و کارفرما است.جمعیت شرکت کننده در جمع سپاری معمولا افراد ناشناسی هستند که به طور داوطلبانه انجام وظایف را برعهده میگیرند . این تعاریف در ذهنم رسوب کرده بود. در همین حال صدای تلویزیون را که در اتاقم می آمد را شنیدم که در مسیر اربعین داشتند با افرادی مصاحبه می کردند.… ادامه مطلب جمع سپاری اربعینی

آموزش, زندگی

پادکست های محبوب

7 پادکستی که گوش می دهم واقعا یکی از چیزهایی که با زندگی روزمره ی من گره خورده است گوش دادن به پادکست است. وقتی که پادکست گوش میدم انگار در دنیای دیگری می روم. زمان برای من به سرعت میگذرد. وقتی در ترافیکم باشم اگر پادکست گوش کنم  از ترافیک لذت می برم، اگر… ادامه مطلب پادکست های محبوب

ایده, کتاب

ایده عالی مستدام

کتاب ایده عالی مستدام کتابی است که شاید در نگاه اول برای افرادی مناسب باشد که کارآفرین هستند و کلی ایده در مغز آنها انباشته شده است و یا میخواهند کلی ایده پردازی کنند و دنیا را تغییر بدهند ولی پس از مطالعه این کتاب ، به نظرم آمد اگرچه این کتاب برای کارآفرینان مناسب است ولی برای افرادی که در حوزه ی رسانه از جمله تولید محتوا و تبلیغات فعالیت می کنند، بیشتر به کارشان می آید. زیرا این کتاب بیش از آنکه به تولید ایده بپردازد، به مرحله ی بعد از آن یعنی اینکه، ایده چگونه باید بیان شود که در دیگران تاثیر بگذارد، می پردازد.… ادامه مطلب ایده عالی مستدام

استارت آپ, ایده, کارآفرینی

تب استارت آپی

از همین رو فکر میکنم این حباب استارت آپ دارد روز به روز بزرگتر می شود و افراد بیشتری را در خود فرو می برد و شاید حباب دات کامی  که در سال 1995 در آمریکا خ داد به زودی شاهد آن باشیم که در ایران رخ دهد. از همین رو پیش بینی می کنم که تا چند سال آینده این استارت آپ ها راه اندازی میشود. دلاک در محل: شما را در سه سوت می شوریم، سیرابی آنلاین: سیرابی داغ در محل، تعویض پوشک بچه اینترنتی: بچتون رو عوض می کنیم، میشوریم، میخشکیم، دوباره لاستیکیش می کنیم تنها با چند کلیک و… ادامه مطلب تب استارت آپی

بداهه نویسی, لحظه نگار, متفرقه

اخلاق در تصمیم گیری

با خودم خیلی کلنجار میرفتم که باید چه کار کنم، به خودم می گفتم به من چه ربطی داره، الان خسارت دیده شده و خسارت زننده دو نفر دیگر هستن و گاهی هم خودم را جای راننده ی ام وی ام می کذاشتم که اگر ماشین من بود و با این صحنه روبرو میشدم چه میشد و دوباره با خودم می گفتم که این موتور سوار پیک یک رستوران بود و واقعا شاید دادن این هزینه برایش مشکل باشد و دوباره به فکر راننده ی خسارت دیده شده میافتادم.… ادامه مطلب اخلاق در تصمیم گیری

آموزش, نوآوری, هیمو

آنلاین کردن کسب و کارهای خدماتی

با تجربیات 10 ساله ای که  گروه ماز در حوزه ی اینترنت و فضای مجازی داشته و همچنین تجربه ای که تیم هیمو در مدت 2 سال در حوزه ی دیجیتالی کردن کسب و کار های خدماتی به دست آورده است به نظر می رسد  قبل از ورود  بیزینس ها به این حوزه، باید تغییر نگرشی در خود ایجاد کنند تا هر چه سریعتر به موفقیت دست یابند. این نکات ماحصل تجربیات چندین سال در این حوزه می باشد و می تواند به کسب وکار های خدماتی که وارد این حوزه میشوند کمک شایانی کند.… ادامه مطلب آنلاین کردن کسب و کارهای خدماتی

بداهه نویسی, تقبیح, متفرقه

پرسش های بی حاصل

یکی از سخت ترین سوال هایی که هر جوان برنایی  ممکن است با آن روبرو شود، کارت چیه؟ مخصوصا اگر سوال کننده از نسلان پیشین باشد، در آن زمان بهترین جواب: بیکاری یا اینکه به دنبال کاری هستم، است و با این جواب، قطعا مورد دلسوزی اطرافیان قرار می گیری و برخی ار آنها  شروع به فحش دادن به مملکت و دولتمردان غیور می کنند که شغلی برای من ایجاد نکردند، که قطعا وظیفه ی دولت ها این نیست به ایجاد شغل بپردازند، حداقل به طور مستقیم.… ادامه مطلب پرسش های بی حاصل

لحظه نگار, متفرقه, متمم

معماری برند شخصی

روش های برند سازی برای محصول و شخص کاملا عکس یکدیگر عمل می کنند، برای برند سازی محصول می بایست ببینیم که بازار و مشتریان ما چه می خواهند ولی در برند سازی شخصی می بایست  کاملا عکس این قضیه رفتار کرد یعنی میبایست خود را به بازار تحمیل کرد و مخاطب باید من را به شکلی که هستم بپذیرد. یعنی من مجید جعفری بدون هیچ نقابی باشم.… ادامه مطلب معماری برند شخصی