ایده, جمع-سپاری, نوآوری باز, کارآفرینی

بخش 1: جمع سپاری یا کرادسورسینگ چیست

بخش اول: جمع سپاری یا کراد سورسینگ

پیش نویس:مطالبی که درباره ی جمع سپاری در وب سایت ارائه می گردد به صورت سریالی می باشد و تلاش می گردد هر هفته مطالب جدیدی منتشر گردد. در این مطالب سعی می شود هم به صورت رسمی ،دانشگاهی و تئوریک  و هم به صورت عملیاتی و غیر رسمی مطالب را جمع آوری گردد و در وب سایت منتشر شود. در هر مطلب تلاش بر این است که یک نمونه مورد بررسی قرار بگیرد.

 تعریف جمع سپاری

جمع سپاری (crowdsourcing) یا انبوه سپاری از ترکیب دو کلمه ی جمعیت و برون سپاری تشکیل شده است که به معنای برون سپاری به انبوه مردم است. جمع سپاری نوعی برون سپاری است نه به یک سازمان یا فرد خاص بلکه به گروهی از افراد که ناشناخته هستند.

تمرکز جمع سپاری بر مشارکت دادن جمعیت در فعالیتهایی چون حل مسئله، تولید و توسعه مفاهیمی چون مشارکت در ایده سازی، نوآوری، تولید و فرایندهای ارائه خدمات است که بر کیفیت محصول، وفاداری و خشنودی مشتری اثری مستقیم دارد. غیر متمرکز بودن، غیررسمی بودن، عمودی و افقی بودن ارتباطات، در انحصار نبودن اطلاعات، از جمله مزایای جمع‌سپاری است.

خاستگاه واژه جمع‌سپاری پدیده وب۲٫۰ است گرچه هاو به همکاری مارک رابینسون نویسنده آمریکایی در سال ۲۰۰۶ اولین بار از این مدل صحبت به میان آورد ولی یک کاربر ناشناس اولین بار آن را در یکی از فروم‌های اینترنتی بیان نمود.

سایر تعاریف جمع سپاری در جدول زیر آمده است:

آلونسو و لیز برونسپاری وظایف به یک گروه از مردم به جای موظف کردن یک کارمند یا پیمانکار به انجام آن وظایف .
بدرسون و کویین مردمی که در ازای انجام وظایف مبتنی بر وب از سوی در خواست کنندگان انجام وظیفه پول دریافت می‌کنند.
بربهام یک مدل آنلاین و توزیع شده حل مسئله و تولید که قبلاً از سوی شرکتهای انتفاعی چون Threadles و iStock  بکار گرفته شده است.
بربهام یک مدل استراتژیک برای جذب جمعیت علاقه‌مند و برانگیخته شده از افراد توانمند برای ارائه راه حل‌های برتر کیفی و کمی در مقایسه با آنچه کسب وکار بصورت مرسوم می‌تواند انجام دهد.
برگر- هلمشن و پنین راهی برای دستیابی به دانش موجود در خارج از بنگاه.
چانال و کارون فاسن گشایش فرایند نوآوری یک بنگاه برای یکپارچه سازی و انتشار شایستگیهای بیشمار از طریق امکانات وب. این شایستگیها می‌تواند شایستگیهای افراد (مثلاً مردم، دانشمندان و مهندسین خلاق) یا جوامع سازمان یافته موجود (جوامع OSS) باشد.

شرایط جمع سپاری

به گفته سوروویکی می توان شرایط جمعیت در جمع سپاری را عوامل زیر خواند:

۱- تنوع آرا

۲- عدم وابستگی جمعیت

۳- عدم محوریت

۴- هم‌افزایی به عنوان سازوکاری برای تبدیل قضاوت شخصی به تصمیمات گروهی

مهمترین عوامل جمع سپاری

عامل اول:این است که افراد در زمانهای فراغت یا زمانهایی که قسمتی از کارشان در نظر گرفته نمی‌شود فرصت بیشتری برای انجام کارهایی که به تولید اقتصادی منجر می‌شود پیدا می‌کنند. انقلاب صنعتی باعث شد که خیلی از کارهایی که قبلاً توسط انسان، خانواده و گروههای اجتماعی انجام می‌شد امروزه توسط بنگاه‌ها انجام شود و همچنان که تافلر پیش بینی کرده بود مصرف‌کنندگان نمی‌خواهند منفعل باقی‌مانده و به مصرف جو تبدیل می‌شوند.
عامل دوم:نرم‌افزارهای منبع باز می‌باشد و روند بازار این نرم‌افزارها باعث شد که بسیاری از کارآفرینان از این مدل برای کسب و کار خویش الهام بگیرند.
عامل سوم:دسترسی بیشتر به اطلاعات و هزینه رو به کاهش ابزار تولید آن است.
آخرین عامل:نیز ظهور جوامع آنلاین است که در آن جمعیتی آنلاین سازماندهی می‌گردد.

بررسی موردی: Threadless

شرکت تردلس به تولید تیشرت می پردازد و از جمع سپاری برای این کار استفاده می نماید نحوه کار این شرکت به این صورت است که ابتدا افراد طرح های خود را برای این شرکت می فرستند و این شرکت به صورت مداوم این طرحها را روی وب سایت خود منتشر می کنند و در هر سری چند طرح برتر که بیشترین امتیاز را توسط کاربران سایت می گیرد انتخاب می شوند تا تولید گردد و برای فروش در فروشگاه سایت قرار گیرد.به تعبیری این کسب و کار در دو قسمت از جمع سپاری استفاده کرده است اول) در قسمتی که طرح توسط طراحان و افراد ناشناخته بر روی سایت بارگذاری شد و دوم) زمانی که گروهی از افراد به امتیاز دهی درباره ی طرح پرداختند و طرح هایی که بیشترین امتیاز را به دست آوردند وارد فاز تولید با طرح مذکور می گردد. به طور کلی می توان گفت: در اصل مشتری، محصول نهایی شرکت را تولید می کند. درآمد افرادی که طرحهای آنها قبول شده است به این صورت است که درصدی از قیمت فروش تیشرت به آنها داده می شود.

تاکنون هیچ طرحی شکست نخورده است و هر ساله گردش مالی بنگاه ۲ برابر شده است و تاکنون بیش از ۶۰ میلیون ثبت نام بوده و ۹۴۰۰۰ تی شرت طراحی شده است. در سال ۲۰۰۶ حاشیه سود ۱۸ میلیون دلار بوده و اعانه‌هایی به صلیب سرخ هم داده شده است.

به تازگی این شرکت قسمتی را اضافه کرده است که در آن فقط طرح را می فروشند تا افراد بتوانند در جاهای دیگر از طرح دلخواه خود استفاده نمایند.

اگر خدا بخواهد ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *