استارت آپ, ایده, نوآوری, کارآفرینی

گوساله سامری

گوساله سامری را در نطفه خفه کن

حضرت موسی به کوه طور رفت برای آوردن تورات که این رفت و برگشت ده روز از زمان مقرر شده بیشتر طول کشید. در همین حین سامری با سرمایه هایی که از بنی اسرائیل گرفته بود به ساختن گوساله سامری که از طلا ساخته شده بود، پرداخت. و حضرت موسی پس از بازگشت با قوم گوساله پرست طرف شد. از جمله دلایل گوساله پرستی قوم بنی اسرائیل این بود که افراد قبیله از سرمایه های خود این گوساله را ساخته بودند و این سبب دلبستگی آنان به این گوساله شده بود، اتفاقی که در استارت آپ ها نیز زیاد اتفاق می افتد که تیم هایی که ایده ای دارند و برای آن ایده هر چه بیشتر هزینه می کنند، تعلق خاطر بیشتری نسبت به آن پیدا می کنند تا آنجا که هزینه کردن برای ایده را از اقرار به اشتباه بودن ایده ترجیح می دهند، درست کاری که قوم بنی اسرائیل انجام داد و گوساله پرست شد. شاید اگر این قوم هزینه ای برای ساخت گوساله طلایی نمی کرد این دلسپردگی شکل نمی گرفت. درست مانند ایده های زیادی که در ذهن ما شکل می گیرد ولی به دلیل اینکه هزینه ای براش نکردیم مدتی ما رو درگیر می کنه و بعدش در گوشه ای از ذهنمون آرام می نشیند.

البته می توان از طرف دیگر این اتفاق را مزیت دانست، که اگر ما و شرکایمان روی ایده ای هزینه کنیم و پای هممون گیر باشه، تلاش بیشتری برای رسیدن به هدف انجام می دهیم و تغییرات مختلفی ایجاد می کنیم تا بتوانیم محصولی مخاطب واقعی دارد به بازار عرضه کنیم. می گویند وارن بافت 105 هزار دلار از یازده پزشک گرفت جهت سرمایه گذاری و خود هم 100 دلار روی آن گذاشت تا پای خودش نیز گیر باشد.

پس می توان اینطور نتیجه گرفت که هزینه کردن روی ایده اگر درست باشد می تواند دلبستگی برای ما و شراکایمان ایجاد کند که کلی می تواند به پیشبرد ایده کمک نماید ولی اگر مسیر اشتباه را انتخاب کنیم و ایده بازار نداشته باشد و روی آن هم پا فشاری نماییم، خودمون ایده را تبدیل به گوساله سامری کرده ایم و مجبور به پرستش آن هستیم در حالی که از ابتدا راه را اشتباه انتخاب کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *