آموزش, نوآوری, هیمو

آنلاین کردن کسب و کارهای خدماتی

12 نکته برای آنلاین کردن
کسب و کار خدماتی

با تجربیات 10 ساله ای که  گروه ماز در حوزه ی اینترنت و فضای مجازی داشته و همچنین تجربه ای که تیم هیمو در مدت 2 سال در حوزه ی دیجیتالی کردن کسب و کار های خدماتی به دست آورده است به نظر می رسد  قبل از ورود  بیزینس ها به این حوزه، باید تغییر نگرشی در خود ایجاد کنند تا هر چه سریعتر به موفقیت دست یابند. این نکات ماحصل تجربیات چندین سال در این حوزه می باشد و می تواند به کسب وکار های خدماتی که وارد این حوزه میشوند کمک شایانی کند.

  1. در کسب و کار فیزیکی خود به اندازه کافی حرفه ای باشید:
    کسب و کارهایی که می خواهند وارد فضای دیجیتال  شوند، می بایست در حوزه ای که  کار می کنند تا حدی زیادی تجربه داشته باشند، در غیر این صورت،  با چالش هایی که در کسب و کار فیزیکی وجود دارد نمی توانند به اندازه ی کافی برای کسب و کار آنلاین خود وقت بگذارند.
    اگر قالیشویی شما سابقه ی 5 ساله دارد و در کار خود حرفه ای شده اید  قطعا یکی از عوامل ورود حوزه دیجیتال را دارید و زمان آن رسیده که در کنار کسب وکار فیزیکی خود، قالیشویی اینترنتی را هم راه اندازی کنید.
  2. انتظار معجزه نداشته باشد:
    برخی از افراد زمانی که که سایت و اپلیکیشن خود را راه اندازی می کنند، انتظار دارند که از فردای آن روز اتفاق عجیبی رخ دهد و سیر سفارشات به سمت آنها روانه شود، ولی موفقیت در این حوزه هم همچون سایر کارها نیاز به صبر و تلاش دارد. مزیت محیط مجازی این است که می تواند با هزینه ی کمتر و سرعت بیشتر، کسب و کارتان را موفق کنید.
    کارواش سیاری را در نظر بگیرید که برای شناخته شدن روزانه صد ها تراکت پخش می کند، حال اگر این کارواش، سایت معرفی داشته باشد، با بازاریابی و محتوای  مناسب، می تواند با هزینه ی بسیار کمتری در مدت زمانی 3 الی 4 ماه، مشتریان را به سمت سایت خود جذب کند و این مشتریان پس از اولین سفارش در سایت، در صورت داشتن رضایت از سرویس دهی ، می توانند به مشتریان همیشگی شما تبدیل شوند.
  3. واقعا کسب و کار اینترنتی شوید:
    سایت شما فقط نباید نقش بیلبورد یا تراکت را در فضای اینترنت بازی کند، بلکه می بایست از سایر ابزارها و امکاناتی که فضای مجازی برای ما فراهم می کند استفاده شود. استفاده از ابزارها باعث می شود که شما با کسب و کار های فیزیکی و تلفنی تمایز داشته باشد. برای این کار لازم است شما به سایت خود به عنوان یکی از ابزارهای کسب درآمد خود نگاه کنید و دائما با سایت یا اپلیکیشن خود در تعامل باشید.
    رستورانی برای رزرواسیون میز از سایت خود استفاده می کند، افراد با ورود به سایت می توانند ساعت حضور خود و همچنین تعداد مهمان های خود را مشخص کنند، بعلاوه می توانند برای معطل نشدن، پیش غذای خود را سفارش دهند و رستوران نیز برای مطمئن شدن از واقعی بودن رزرواسیون و سفارشات، مبلغی را به عنوان بیعانه می گیرد. شرکت نظافت خانگی را در نظر بگیرید که افراد برای سفارش می توانند متراژ خانه، روز مورد نظر و کارهای مورد نظر را انتخاب  کنند و سایت به صورت خودکار هزینه را تخمین می زند، این باعث میشود  مشتری از بابت قیمت خیالش راحت باشد و دیگر نیازی به چانه زنی نباشد.
  4. بازاریابی را فراموش نکنید:
    مانند هر کسب وکاری، بازاریابی یکی از ارکان مهم کسب و کار اینترنتی می باشد. خوشبختانه کسب و کار هایی که مکان فیزیکی برای کسب و کار خود دارند، نیاز کمتری به تبلیغات و اعتماد سازی دارند (نسبت به کسب و کارهایی که فقط در فضای مجازی هستند).  از شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام،  ویدئو گذاشتن در آپارات، پیامک و ایمیل دادن به مشتریان، تبلیغات چاپی و… غافل نشوید.
    آرایشگاه زنانه ای که رزرواسیون آن به شکل آنلاین است، در کانال تلگرام و صفحه ی اینستاگرام خود آموزش آرایش می گذارد و به مشتریان خود به صورت ماهانه پیامک و ایمیل تخفیف می فرستد و همچنین از تبلیغات چاپی هم برای برند سازی و اعتماد سازی بیشتر استفاده می کند. ضمن اینکه کلیه ی محتوا تولید شده در سایت هم وجود دارد. این آرایشگاه  مطمئنا مشتریان و توجهات بسیاری را به خود جذب می کند.
  5. نقطه ی تماس را جدی بگیرید:
    اصلی ترین نماینده کسب و کار شما و معرف شرکتتان  فردی است که با مشتری به صورت مستقیم در تماس است، به عنوان مثال افرادی که به درب منزل مشتریان می رود و ارائه خدمات می دهند. مدیران می توانند با اندکی آموزش به این افراد، وضعیت کسب و کار خود را به طور قابل ملاحظه ای بهبود ببخشند.

    زمانی که اولین سایت خشکشویی آنلاین را راه اندازی کردم مشاهده کردم، افرادی که اولین سفارش را می دادند، پس از مدتی دیگر سفارش نمی دادند، به همین جهت کنجکاو شدم و خود  جمع آوری و تحویل را در یک روز برعهده گرفتم و مشاهده کردم افرادی که من جمع آوری و تحویل البسشون را انجام دادم در هفته های آینده دوباره سفارش دادند و آن زمان بود که فهمیدم که مامور جمع آوری و تحویل البسه می بایست خود برای شرکت بازاریابی کند و نقش تعیین کننده ای در تبلیغات و برند سازی شرکت دارد.
  6. مشتریان مهمترین دارایی شما هستند:
    قبل از این که به سراغ جذب مشتریان جدید بروید و برای آنها هزینه کنید، حفظ کردن مشتریان قدیمی می تواند با هزینه ی بسیار کمتری صورت پذیرد ضمن اینکه کسب و کار شما برای جذب این مشتریان در گذشته هزینه کرده است.
    شما می توانید با ایمیل و پیامک به مشتری یادآوری کنید که  می توانند روی شما حساب کنند مثلا اگر شما سرویس کولر ارائه می دهید در خردادماه پیامکی به مشتریان خود بفرستید با این مضمون که آماده ی خدمت رسانی هستیم و حتی در کنار آن هم می توانیدکد تخفیفی برای سفارش اینترنتی ایشان بفرستید. و یا قالیشویی اینترنتی در اسفتد ماه به مشتریان خود پیامی بفرسد که قالیچه ی شما را به عنوان هدبه می شوریم.
  7. وفای به عهد داشته باشید:
    به مشتریانتان  طوری قول بدهید که امکان انجام خدمت را در زمان و محدوده ی متعهد شده داشته باشید، زیرا مشتریان به وقتشان اهمیت زیادی می دهند و برایشان مهم است که کسب و کاری که به صورت آنلاین در حال ارئه خدمات است، به قول خود پایبند است یا خیر. اگر پایبند نبودید به احتمال زیاد این مشتری به کسب و کار اینترنتی شما بی اعتماد شده و احتمالا آخرین سفارش این مشتری میباشد.
    شما می توانید برای قول دادن به مشتری، بدبینانه ترین  حالت ممکن  را در نظر بگیرید، که اگر خدمات مورد نظر مشتری زودتر انجام شد، مشتری از این بابت احساس خوشحالی کند و می توانید بازه ای که قرار است خدمت را به مشتری ارائه کنید را، طولانی تر در نظر بگیرید، مثلا کارواش سیاری بازه ی خدمت رسانی خود را درب منزل 8 الی 12 ،14  الی 18 و 18 الی 22 تعریف کرده است تا بتواند خدمت رسانی را در زمان مشخص شده انجام دهد. همچنین محدوده ی سرویس دهی خود را در حد توان خود در نظر بگیرید.
  8. شفاف بودن حق مشتری است:
    فضای اینترنت معمولا فضای شفافی است که کمتر سبب سوء تفاهم می شود و این امر موجب شده است، مکدر شدن مشتری کاهش یابد. به همین جهت کسب و کار های اینترنتی می بایست در کلیه ی مراحل، سعی بر دادن اطلاعات شفاف به مشتری داشته باشند و تمامی احتمالات و تبصره ها را با مشتری در میان بگذارد. مطمئنا مشتری اگر احساس کند فریب خورده است، اعتماد خود را از دست داده و دیگر سفارش نمی دهد و از سفارش دیگران نیز، مانع می شود.
    قالیشویی اینترنتی در سایت خود قید کرده است که حمل رایگان است و در زیر آن به صورت خوانا نوشته است که برای سفارشات زیر 100 هزار تومان مبلغی، به عنوان کرایه گرفته می شود همچنین  در سایت تعرفه ی شستشوی تمامی فرش ها را مشخص کرده است و برای فرش های نفیس نوشته است با نظر کارشناس قیمت به شما اطلاع داده می شود. این شفافیت خیلی از مشکلات آینده را برطرف میکند.
  9. محتوا تولید کنید:
    به علت اینکه شما روی کسب و کارتان اشراف کافی دارید، تولید محتوا مناسب می تواند یکی از ارزانترین ابزارهای بازاریابی و تبلیغات شما باشد. با دانستن مشتریان هدف خود و تولید محتوای غنی و جذاب برای مشتریان خود، قطعا بیشتر دیده می شوید و به موجب آن درآمد بالاتری دست خواهید یافت.
    تعمیرگاه لوازم خانگی برای بازاریابی دیجیتال و تولید محتوا در صفحه ی اینستاگرام و سایت خود نکات تمیز کردن انواع لوازم خانگی و نحوه ی نگهداری از آنها را به اشتراک می گذارد و گاهی هم در کانال آپارات خود، ویدئوهایی ساده در این باره قرار می دهد . حالا با سرچ کردن “تعمیر لوازم خانگی” یا “تعمیر لوازم خانگی آنلاین” در گوگل اولین سایت یا اولین مطلب (ویدئو یا اینستاگرام) مربوط به این تعمیرگاه است.
  10. مشتریان را وفادار کنید:
    گیمیفیکیشن یا بازی سازی یکی از مهمترین ابزارهای ایجاد وفاداری در مشتری است. به این معنا که کسب وکار برای مشتری، انگیزاننده هایی قرار بدهد که مشتری برای سفارش دوباره یا کارهای دیگر دوباره به سایت یا اپلیکیشن مربوطه سر بزند. این انگیزاننده می تواند جایزه، کسب موقعیت بهتر نسبت به دیگران و سایر انگیزاننده ها باشد.
    خشکشویی آنلاینی به این شکل به اعضای خود امتیاز میدهد: عضویت در سایت 15 امتیاز،  اولین سفارش 5 امتیاز، هر 10 هزار تومان سفارش 1 امتیاز، معرفی به دوستان 10 امتیاز و…
    بابت هر 50 امتیاز ، 10 هزار تومان به مشتری اعتبار می دهد و به این شکل در مشتری وفاداری ایجاد میکند. به این ترتیب در صورت ارائه ی خدمات با کیفیت، مشتری به مشتری دائمی این  خشکشویی اینترنتی تبدیل خواهد شد.
  11. خاطره خوبی خلق کنید:
    با ایجاد یک  تجربه ی خوب در ذهن مشتری، می توانید خاطره ی خوبی برای مشتری ثبت کنید. گاهی هدیه می تواند شما را در ذهن مشتری ماندگار کند و گاهی یک برخورد خوب از پرسنل شما سبب می شود  مشتری احساس رضایت درونی از انتخاب کسب و کار شما داشته باشد.  کوچکترین هدایا اگر به صورت غیر منتظره باشد، می تواند مشتری را خوشحال کند.
    سلمونی با رزرواسیون آنلاین به مشتریان خود که زودتر در محل حاضر می شوند چای دارچین می دهد و یا خشکشویی آنلاین در هنگام تحویل البسه ی مشتری، پاکتی حاوی کلوچه به او هدیه میدهد. تمامی این کارها منجر به شگفتی مشتری می شود و موجب می شود مشتریان شما به بازاریابان شما تبدیل شوند و تبلیغ کسب و کار شما را در هر محفلی بکنند.
  12. از سایر روش های درآمد زایی غافل نشوید:
    شما می توانید مدل کسب و کارتان را تغییر دهید تا  به سود بیشتری نائل شوید. از جمله روش هایی که می توانید در کنار گرفتن مستقیم پول، برای کسب شما درآمد داشته باشد، گرفتن زودتر پول از مشتری یا به اصطلاح خواب پول و یا برون سپاری برخی از خدماتی که کسب و کار شما ارائه نمی دهد، است.
    خشکشویی را در نظر بگیرید که برای داشتن درآمد بیشتر و زودتر در سایتشان، اعتبار با تخفیف می فروشند، به این صورت که افراد می توانند با هزینه ی 180 هزار تومان، 200 هزار تومان اعتبار شش ماهه  برای خود بخرند. این کار منجر به نقدینگی بیشتر خشکشویی میشود. همچنین این خشکشویی ، خدمات خیاطی و قالیشویی را برون سپاری می کند و درصدی از آن به عنوان کمیسیون برمیدارد . 

    درباره ی نرم افزار سفارش و مدیریت خدمات هیمو:
    هیمو، سایت و اپلیکیشنی است برای مدیریت سفارش های اینترنتی کسب و کارهایی که  خدمات ارائه  می دهند. هیمو  این امکان را به صاحبان کسب و کار میدهد که  با حداقل هزینه برای خود سایت و اپلیکیشن اختصاصی  داشته باشند تا بتوانند  سفارشات خود را مدیریت کنند و بتوانند با توجه به امکانات این برنامه، زمان مناسب  که مورد نظر مشتری و مدیر کسب و کار است را جهت انجام خدمات درب منزل پیدا  کنند. سعی شده در این پلتفرم نکات فوق را در حد یک نرم افزار رعایت کنیم.
    از جمله کسب و کار های پیشنهادی برای استفاده از سایت و اپلیکیشن هیمو:

    خشکشویی هیمو
    خشکشویی
    قالیشویی هیمو
    قالیشویی
    کارواش اینترنتی هیمو
    کارواش

    دیگر  کسب و کار هایی که توان سازگاری با سایت و اپلیکیشن هیمو رو دارند، کسب و کارهایی که پروسه ی خدماتی خود را در محل (درب منزل) انجام می دهند: همچون:

    شستشوی مبلمان

    نظافت منزل

    باغبانی

    باربری

    تعمیرات

    خیاطی

    بعلاوه، هیمو قابلیت سازگاری و شخصی سازی با کسب و کارهای خدماتی که برای استفاده از خدمات آنها می بایست وقت قبلی  گرفت، را دارد و به عبارتی این پلتفرم امکان نوبت دهی اینترنتی را فراهم می سازد:مانند آرایشگاه‌های زنانه، سلمانی‌ها، مطب دکتر، رزرواسیون میز در رستوران‌ها و…

    برای اطلاعات بیشتر به سایت هیمو مراجعه فرمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *